התמחות ופסילת התמחות לעובדי הוראה

הכשרת מורים נועדה לשפר את איכות המורים בישראל. משרד החינוך הוא הגורם הקובע את הדרישות השונות לכניסה למקצוע ההוראה ובהמשך לכך- את התנאים לקבלת רישיון לעיסוק בהוראה. חוזר מנכ"ל- משרד החינוך "התמחות וכניסה להוראה" מיום 1.12.2014  מסדיר את כללי ההתמחות והדרישות השונות במסגרת הליך הכשרת המורים.

לאחר סיום הלימודים האקדמיים נדרש המועמד לעבור את שלב ההתמחות. שנה זו מאפשרת למורה להכנס לתפקיד בצורה מרוככת ולהיעזר בליווי ותמיכה של חונך ואנשי צוות נוספים. מנגד, היא מאפשרת למערכת החינוך לבחון את טיבו של המועמד ואת מידת התאמתו לתפקיד, כך שלצד הליכי תמיכה וליווי- ישנם הליכי הערכה על איכות התפקוד של המתמחה.

בסיום שלבי ההערכה מתקבלת החלטה על המשך עבודת המתמחה במערכת החינוך. אחריות על ההחלטה מוטלת על מנהל בית הספר בו התקיימה ההתמחות ועל המורה החונך שליווה את המתמחה. ההחלטה מתבססת על משובים, דוחות צפייה, הערכה עצמית של המתמחה ועוד. בהתבסס על ההחלטה תתקבל המלצה סופית ע"י וועדת הערכה מסכמת.

החלטה זו הנה קריטית ויש לה השפעה מכרעת על עתידו המקצועי של המתמחה.

בחינוך היסודי ובחינוך העל-יסודי תמולא ההערכה המסכמת על ידי המנהל, המורה החונך ובשיתוף המתמחה. במקצועות ייחודיים כגון חינוך גופני ושל"ח- יישתתף גם המפקח המקצועי.

החלטת הוועדה תהיה אחת מתוך 4 חלופות: —המתמחה סיים את שנת ההתמחות בהצטיינות —המתמחה סיים את שנת ההתמחות —המתמחה נדרש לשנת התמחות נוספת —המתמחה נכשל בשנת ההתמחות. מתמחה שנכשל לא ימשיך לעבוד במערכת החינוך. מתמחה שהוחלט לגביו כי עליו לעבור שנת התמחות נוספת ישובץ להתמחות ויהיה עליו לעמוד בכל הדרישות והמטלות הכרוכות בשנת התמחות.

על המלצת הועדה המסכמת ניתן להגיש ערר בתוך חודש מקבלת ההחלטה.

במסגרת הערר ניתן להעלות טענות שונות כנגד הליך ההערכה ועמידתו בהוראות חוזר המנכ"ל. כך לדוגמא, ניתן לטעון כי בהליך ההערכה נפלו פגמים במידה וההערכה ניתנה מבלי שנערכו מספר התצפיות הדרושות על פי חוזר המנכ"ל, או במקרים של אירועים חריגים במהלך השנה שבעטיין נבצר מהמתמחה לעמוד בכל הדרישות.

במקרים אלו, ישנו סיכוי משמעותי לכך שהחלטת הועדה המסכמת תשתנה ושנת ההתמחות תאושר.

משרדנו ישמח לסייע לכם ככל הנדרש בעריכת ערר על פסילת התמחות.